Blogg

Stannfåglar
24
februari
2017

Stannfåglar

Ulrika Stenberg Nilsson berättar om sin undervisning:

Vi jobbar med Årstidstema under hela året. Då passade stannfåglar bra in nu på vintern! Läs mer

7
februari
2017

Trilo stavar

Dagens tips!
Idag är appen Trilo stavar gratis, en app som är avsedd att uppmuntra barn till att ljuda, skriva och läsa.

Läs mer

11
oktober
2016

Att skriva för hand och på dator

Igår var det träff på Futuraskolan Rådan i Sollentuna. Fokus denna gång var modulen Handstil och att skriva på dator. Vi följde arbetsgången som rekommenderas och lärarna kom förberedda genom att ha läst modultexten (moment A) och tagit med en planering (moment B).

Läs mer

Artikel i Skolvärlden: ”Digitala verktyg blev livsviktigt”
26
september
2016

Artikel i Skolvärlden: ”Digitala verktyg blev livsviktigt”

I en artikel i Skolvärlden berättar Anna Kaya om vad digitala verktyg för nyanlända innebär. Det är en nödvändighet och möjliggörare!

”Men genom att använda digitala hjälpmedel kunde hon börja undervisa eleverna utifrån vad de kunde, i stället för utifrån vad hon trodde att de kunde.”

Läs mer

Att aktivera eleverna som läranderesurser för varandra
23
september
2016

Att aktivera eleverna som läranderesurser för varandra

Vi tror på att aktivera eleverna som läranderesurser för varandra. Att engagera elever i att ge repsons på varandras arbete kan, om det genomförs på rätt sätt, öka elevernas resultat.

Läs mer

Våra nyckelord
22
september
2016

Våra nyckelord

På vår OM-sida beskriver vi vilka nyckelbegrepp vi fokuserar på i #gilla_lära_språk:

  • gemensamt skrivande
  • genrepedagogik
  • feedback
  • aktivera eleverna som läranderesurser
  • autentiska mottagare
  • talets betydelse för språkutvecklingen

Dessa är faktorer som forskning säger ger goda effekter på elevers lärande, oavsett om ett digitalt verktyg involveras eller inte.

Läs mer

Läsförståelse i alla ämnen
19
september
2016
”Alla ämneslärare i högstadiet måste undervisa i läsförståelse”
12
september
2016

”Alla ämneslärare i högstadiet måste undervisa i läsförståelse”

I början av augusti publicerade DN en intressant och viktig artikel om ämneslärarnas vikt i arbetet med läsförståelse, även i högstadiet. I artikeln kan vi även läsa att högstadielärare måste ges stöd för hur man kan undervisa i strategier för läsförståelse.

Läs mer

Läsmysteriet
12
september
2016

Läsmysteriet

Jobbar du med årskurs 4-6 och vill få tips om hur du kan arbeta med lässtrategier?

Missa då inte URs serie Läsmysteriet. Det är en serie med 8 program á 15 minuter och syftet med serien är att eleverna ska utveckla och befästa strategier för att ta till sig innehåll i olika typer av texter.

Läs mer